בעיות בניסוח שאלות ופתרונות אפשריים:

כאשר אנו ניגשים להרכבת שאלו סקר \ משוב עלינו לשים לב למספר מרכיבים שכדאי לזכור לשים אליהם לב:

ניסוח בדרך השלילה הכפולה: 

סוג של שאלה מאוד מבלבלת משום שהנשאל לא מבין בדיוק למה התכוון השואל.

דוגמא: האם אין זה נכון כי הציבור אינו מתנגד לסיוע לתושבי הפריפרייה?

פתרון: לנסח או בחיוב או בשלילה אחת. האם אתה מסכים או מתנגד.

ניסוח מעורפל: סוג זה של שאלה לא ברור משום שהשואל לא הגדיר לנשאל את השאלה בבירור

לדוגמא: מה הסטאטוס הכלכלי שלך: 1. מצויין, 2. טוב, 3. בסדר, 4. רע, 5. רע מאוד

פתרון: הבהרת המושגים

ניסוח רב היבטי: סוג של שאלה שכולל יותר משאלה אחת מצב זה נוצר בדר"כ בגלל בעיות בתקציב משום שככל שיש יותר שאלות העלויות גבוהות יותר.

דוגמא: באיזו מידה אתה מסכים עם הקביעה כי יש לעזור לתושבי הפריפרייה וליישובי עוטף עזה.

פתרון: לפצל לשתי שאלות, לכל היבט שאלה שונה.

ניסוח מוטה: הצגת דעה כנורמטיבית, שימוש במושגים בעלי מטען רגשי מה שגורם ליצירת  אי נוחות בתשובה שלא תואמת את הנורמה המוצגת, הבעיה בכך שהשואל מטה את הנשאל בצורה שלא תואמת את המציאות.

דוגמא: מרבית המבוגרים בישראל עוברים באור אדום. האם גם אתה?  .

פתרון: לנסח מחדש ללא נקיטת עמדה או שימוש במושגים בעייתיים.

הטיות הנובעות מהמשיב:

 

העדר מוטיבציה: לנשאל אין מוטיבציה לענות על השאלון. פתרון: פרס / תמריץ. ניתן להשתמש בהטייה זו כיתרון ע"י הוספת תמריץ שייחזיר את הלקוח לבית העסק.  

אפקט רצייה חברתית: לכל נבדק יש נטייה להסכים עם נורמות ומוסכמות חברתיות, ולא להודות בהתנהגות או דעה שאינה מקובלת (רלוונטי בשאלוני דווח עצמי). פתרון: הבטחת אנונימיות או שתילת שאלות לבדיקת רצייה החברתית.

 

בעיות בניסוח תשובות בשאלות סגורות

עיקרון הזרות  נוצר כאשר ישנה חפיפה בין תשובות אפשריות, הטיה זו גורמת בלבול בקרב הנשאלים ויכולה להטות את תשובותיהם.

דוגמא:כמה אתה מרוויח?: 1. עד 2000 ₪, 2. 2000-3000. (במקרה והנחקר מרוויח בדיוק 2000 הוא לא יוכל לענות על השאלה).

פתרון: להימנע מחפיפה בין התשובות

 

עיקרון המיצוי: כלומר התשובות צריכות לכלול את כל האפשרויות (כל עולם התוכן).

דוגמא: באיזה מכונית אתה נוהג?: 1. סובארו, 2. מזדה, 3. וולבו, 4. מיצובישי

פתרון: להוסיף "אחר" ואז לפחות נותנים למחקרים אפשרות להגיד עוד דברים.

עיקרון הרלבנטיות- התשובות צריכות להיות רלוונטיות לנוסח השאלה.

דוגמא: באיזה מידה את מרוצה ממקום עבודתך?: 1. מצויין, 2. טוב, 3. בסדר, 4. רע,

פתרון: לבדוק שההגדרות תואמות את נוסח השאלה

עיקרון האיזון:   בניסוח תשובות יכול להיות חוסר איזון, המטרה של סולם התשובות היא שלא יהיו יותר היבטים שליליים ומחיוביים ולהפך.

דוגמא: באיזה מידה את מרוצה ממקום עבודתך?: 1. מרוצה מאוד, 2. לא מרוצה, 3.לא מרוצה כלל, 4. מאוכזב מאוד.

פתרון: כאשר התשובות על סולם דירוגי חובה להציג מספר שווה של פריטים חיוביים ושליליים ובכך למנוע הטייה.